sábado, 28 de julio de 2012

2917 Parroquia Santa Lucia,Santander,Cantabria,España

Parroquia Santa Lucía,Santander,Cantabria,EspañaParroquia Santa Lucía,Santander,Cantabria,EspañaParroquia Santa Lucía,Santander,Cantabria,EspañaParroquia Santa Lucía,Santander,Cantabria,EspañaParroquia Santa Lucía,Santander,Cantabria,EspañaParroquia Santa Lucía,Santander,Cantabria,España
Parroquia Santa Lucía,Santander,Cantabria,EspañaParroquia Santa Lucía,Santander,Cantabria,EspañaParroquia Santa Lucía,Santander,Cantabria,EspañaParroquia Santa Lucía,Santander,Cantabria,EspañaParroquia Santa Lucía,Santander,Cantabria,EspañaParroquia Santa Lucía,Santander,Cantabria,España
Parroquia Santa Lucía,Santander,Cantabria,EspañaParroquia Santa Lucía,Santander,Cantabria,EspañaParroquia Santa Lucía,Santander,Cantabria,EspañaParroquia Santa Lucía,Santander,Cantabria,EspañaParroquia Santa Lucía,Santander,Cantabria,EspañaParroquia Santa Lucía,Santander,Cantabria,España
Parroquia Santa Lucía,Santander,Cantabria,EspañaParroquia Santa Lucía,Santander,Cantabria,EspañaParroquia Santa Lucía,Santander,Cantabria,EspañaParroquia Santa Lucía,Santander,Cantabria,EspañaParroquia Santa Lucía,Santander,Cantabria,EspañaParroquia Santa Lucía,Santander,Cantabria,España

www.facebook.com/catedraleseiglesias
© Album 2917
By Cathedrals and Churches
Diocese of Santander
www.iglesias-espana.blogspot.mx/

Parish St. Lucia
Daoiz Velarde Street and No 11
E-39 003,
Santander
Cantabria, Spain
Tel: 942 211 723

The church is open to the faithful in 1868, was built according to plans made free between 1852 and 1854 by architect Antonio de Zabaleta, author of Market East and the home of Arcos de Botin in the Plaza de Pombo.
The temple was conceived with a single nave, quite wide, with side chapels open to the nave, transept arms and underdeveloped.
Inside is the header, the main altar by JB Calegari in Carrara marble, the picture painted by St. Lucia Paul Ratier in the late nineteenth and Our Lady of Victories, size of Bellver.
The church was built between 1854 and 1868, with later additions, like the tower, probably redesigned in 1862 by Manuel Gutierrez.
Stylistically the church reflects the tastes and knowledge of the author by the Renaissance and the Early Christian era. So you can see on the porch, elements of the architecture of Alberti and Brunelleschi, although proportions of the Roman school. It also reminds the narthex porch early Christian, in a time when courts were vindicating the portico.
Other details of the era of the early Christians are dedicated to Santa Lucia, the use of the Ionic order and proportions of the temple. Moreover, the side arches supported by pillars, the interior walls covered with colored marble, the triumphal arch, or vault covered with painted decoration of grotesques, are featured Renaissance Zabaleta could study and learn during their stays in Italy.
The church of Santa Lucia is without doubt one of the most outstanding buildings of the city, comes at a time of economic and urban development in which due to the confiscation of Mendizabal had decreased significantly the number of churches in the capital.
Moreover, the construction dates coincide with the moments before the Revolution of 68, time of "spiritual crisis" in which very few churches were built. Therefore, the church of Santa Lucia is one of the few examples of Spanish architecture religious mid-nineteenth century.


La iglesia, abierta a los fieles en 1868, fue construida siguiendo los planos realizados gratuitamente entre 1852 y 1854 por el arquitecto Antonio de Zabaleta, autor del Mercado del Este y de la casa de los Arcos de Botín en la Plaza de Pombo.
El templo fue concebido con una sola nave, bastante ancha, con capillas laterales abiertas a la nave, y crucero de brazos poco desarrollados.
En el interior destaca la cabecera, el altar mayor realizado por J.B. Calegari en mármol de Carrara, el cuadro de Santa Lucía pintado por Paul Ratier a finales del siglo XIX y la Virgen de las Victorias, talla de Bellver.
La iglesia fue construida entre 1854 y 1868, con intervenciones posteriores, como la torre, probablemente rediseñada en 1862 por Manuel Gutiérrez.
Estilísticamente la iglesia refleja los gustos y conocimientos del autor por el Renacimiento y la época Paleocristiana. Así, se puede apreciar en el pórtico, elementos de la arquitectura de Alberti o de Brunelleschi, aunque con proporciones de la escuela romana. También el pórtico recuerda al nartex paleocristiano, en un momento en el que se estaban reivindicando los atrios porticados.
Otros detalles de la época de los primeros cristianos son la advocación a Santa Lucía, el uso del orden jónico y las proporciones del templo. Por otra parte, las arcadas laterales apoyadas en pilastras, los muros interiores cubiertos de mármol de colores, el arco triunfal, o las bóvedas cubiertas con decoración pintada de grutescos, son rasgos renacentistas que Zabaleta pudo estudiar y conocer en sus estancias en Italia.
La iglesia de Santa Lucía es sin duda uno de los edificios más destacados de la ciudad, aparece en un momento de desarrollo económico y urbanístico en el que debido a la Desamortización de Mendizabal había disminuido notablemente el numero de iglesias en la capital.
Por otra parte, las fechas de construcción coinciden con los momentos previos a la Revolución del 68, época de "crisis espiritual" en la que se construyeron muy pocas iglesias. Por ello, la iglesia de Santa Lucía es uno de los pocos ejemplos de la arquitectura española religiosa de mediados del siglo XIX.